Gaia-luotainta käytetään nyt myös asteroidien etsintään

Euroopan avaruusjärjestö ESAn Gaia-luotain on otettu avuksi asteroidien havaitsemiseen. Nyt se on löytänyt ensimmäisen "lähes uuden" pienkappaleensa.

Vaikka aurinkokunnan kohteiden havaitseminen ei ole galaksimme tähtiä kartoittavan Gaian ensisijainen tarkoitus, asteroideja pystytään erottamaan sen kuvista. Gaian tuottama data onkin ollut jo hyödyksi kappaleiden ratojen ja fysikaalisten ominaisuuksien määrittämisessä.

Asteroidien tunnistaminen luotaimen kuvista ei kuitenkaan ole ollut aivan helppoa niillä taivaan alueilla, joissa on paljon tähtiä.

"Alussa olimme pettyneitä, kun näimme kuinka täynnä data oli yhteensopimattomuuksia", sanoo Benoit Carry Côte d'Azur -observatoriosta. "Mutta olemme löytäneet tapoja suodattaa pois nämä yhteensopimattomuudet ja ne toimivat! Gaia on nyt löytänyt asteroidin, jota tuskin on havaittu ennen", hän sanoo.

Carry sanoo uudesta kohteesta "tuskin", koska vaikka kappaletta ei ole luetteloitu virallisesti, siitä on olemassa muutamia havaintoja. Ei ole epätavallista että uuden asteroidin tunnistuksen jälkeen siihen yhdistetään aiempia havaintoja, jotka kuitenkin itsessään olivat puutteellisia kappaleen radan määrittämiseen.

Löydetty asteroidi sijaitsee pääasteroidivyöhykkeellä Marsin ja Jupiterin välissä. Se kulkee tällä hetkellä kutsumanimellä Gaia-606.