ESA valitsi kolme luotainprojektia jatkokierrokselle

Euroopan Avaruusjärjestö on valinnut Cosmic Vision -ohjelmassa 25 luotainprojektin joukosta jatkoon kolme ehdotusta. Voittaja päätetään vuonna 2021.

Theseus eli Transient High Energy Sky and Early Universe Surveyor tutkisi korkeaenergisiä, lyhytaikaisia tapahtumia koko taivaalla.

Se näkisi universumin ensimmäisen vuosimiljardin aikana tapahtuneita gammapurkauksia, jotka kertovat ensimmäisten tähtien elämänkaaresta.

Theseus lähettäisi reaaliajassa tiedon purkauksista muille teleskoopeille, jotka voisivat katsoa purkausta valon aallonpituuksilla. Se pystyisi myös seuraamaan säteilylähteitä, jotka alkujaan on tunnistettu painovoima-aaltojen avulla.

Spica eli Space Infrared telescope for Cosmology and Astrophysics jatkaisi ensimmäisten galaksien ja tähtien synnyn selvittämistä. Etäinfrapunan alueella se näkisi läpi avaruuden pölypilvien tähtien syntypaikkoihin.

Yhdessä japanilaisten kanssa toteutettava projekti täydentäisi ALMAn ja tulevan James Webb-avaruusteleskoopin ominaisuuksia.

EnVision puolestaan matkaisi Venukseen. Sen tehtävänä olisi ymmärtää paremmin, miksi tämä Maan kokoinen planeetta kehittyi niin toisella tavalla.

Asian selvittämiseksi luotain tutkisi Venuksen geologista aktiivisuutta ja sen yhteyttä planeetan kaasukehään.

Voittajalento lähetetään matkaan vuonna 2032.