Uusi etsintämenetelmä paljasti kolme Jupiterin kokoista vauvaplaneettaa

Tähtitieteilijät ovat kehittäneet uuden tavan havaita muodostumassa olevia planeettoja. Nyt menetelmää käytettiin onnistuneesti ensimmäistä kertaa.

Euroopan eteläisen observatorion ALMA-teleskooppi on havainnut ensimmäiset planeettansa. Löydöt tehtiin käyttämällä uutta etsimismenetelmää, joka tunnistaa epätavallisia kuvioita nuorta tähteä ympäröivän kaasun virtauksissa.

"Katsoimme paikallisia, pienen mittakaavan liikkeitä tähden protoplanetaarisen kiekon kaasussa. Tämä täysin uusi lähestymistapa saattaa paljastaa joitakin galaksimme nuorimmista planeetoista, kiitos ALMAn suuren erotuskyvyn kuvien", kertoo Richard Teague Michiganin yliopistosta.

Tutkijat tunnistivat kolme häiriötä kaasun täyttämässä kiekossa, joka ympäröi nuorta tähteä. Häiriöalueilla kaasun virtaus ei sopinut yhteen ympäristön kanssa. Ilmiö on hieman samanlainen kuin kivien aiheuttamat pyörteilyt joessa.

Analysoimalla huolellisesti hiilidioksidikaasun liikettä tähtitieteilijät saattoivat selvästi nähdä noin Jupiterin massaisten planeettojen vaikutuksen. Havainnot ovat tähän mennessä vahvin todiste siitä, että alueella on hiljattain muodostuneita planeettoja.

Vaikka tuhansia eksoplaneettoja on löydetty viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana, muodostumassa olevista planeetoista on hyvin niukasti tietoa. Syynä ovat käytetyt etsintämenetelmät, jotka ovat perustuneet esimerkiksi tähden himmenemiseen tai heilumiseen ja toimivat siksi ainoastaan täysin kehittyneissä planeettajärjestelmissä.

Uuden menetelmän ansiosta tähtitieteilijät toivovat saavansa jatkossa paljon lisää tietoa planeettojen synnystä.