Magneettikenttä käänsi eksoplaneetan tuulen

Lähellä tähteään sijaitsevan eksoplaneetan tuulten on havaittu vaihtavan suuntaansa. Odottamaton ilmiö tarjoaa mahdollisuuden mitata planeetan magneettikentän voimakkuutta.

Kuuman kaasuplaneetta HAT-P-7b:n tuulista on saatu tietoa sen päiväpuolella olevan, muuta ympäristöä kuumemman pisteen avulla.

Tämä kaasukehän kuumuuspiste ei kuitenkaan ole sijainnut suoraan planeetan auringon alla, jossa säteilymäärä on suurinta, vaan idempänä, jonne planeetan voimakkaat tuulet ovat sen siirtäneet.

Nyt uudet havainnot ovat osoittaneet kuumuuspisteen liikkuvan. Tämä ei sovi yhteen aiemmin oletettujen vakaiden itätuulten kanssa.

"Me näimme tämän pisteen siirtyvän merkittävästi ajan kuluessa  jopa päätyvän länsipuolelle tähden alla olevasta pisteestä", sanoo Tamara Rogers Newcastlen yliopistosta.

Ilmiön taustalla on tutkijoiden mukaan planeetan magneettikenttä. Tällaisten kuumien jupitereiden jopa parintuhannen asteen lämpötila ionisoi metalliatomeita sen kaasukehässä. Tämä sallii magneettikentän kytkeytymisen kaasukehän tuuliin.

"Nämä magneettiset voimat kykenevät hajoittamaan vahvat itätuulet, mikä johtaa vaihteleviin ja jopa vastakkaissuuntaisiin tuuliin. Tämä salli meidän edelleen arvioida planeetan magneettikentän voimakkuuden", kertoo Rogers.

Arvio magneettikentän voimakuudesta auttaa tutkijoita selvittämään, miten kuumat jupiterit syntyvät ja kehittyvät. Uutta tietoa voidaan soveltaa myös aurinkokunnan kehitykseen.

Aiheesta lisää Newcastlen yliopisto (enlanniksi)