Keskiviikkona julkistus - Nasan tiedotteessa ei puhuta valtavasta löydöstä

Nasa pitää ylimääräisen lehdistötilaisuuden. Toisin kuin aiheesta tehdyissä uutisissa, tiedotteessa ei luonnehdita tulossa olevaa julkistusta valtavaksi. Kyseessä voi silti olla merkittävä eksoplaneettojen kaasukehiin liittyvä uutinen.

Keskiviikkona luvassa on eksoplaneettoihin liittyvä paljastus, jonka tarkemmasta sisällöstä ei ole vielä virallista tietoa.

Ulkomaisten medioiden internetiä varten suunnitelluissa uutisissa löytöä on luonnehdittu esimerkiksi valtavaksi käyttäen sanoja "huge" ja "major". Alkuperäinen uutislähde on kuitenkin Nasan oma tiedote, jonka sanamuotoihin ei sisälly kumpaakaan ilmaisua.

Nasa pitää ylimääräisiä lehdistötilaisuuksia erilaisista löydöistä karkeasti kerran kuukaudessa.

Toisaalta löytö voi sinällään olla merkittävä, sillä se liittyy arvostetussa Nature-lehdessä ilmestyvään tutkimukseen. Tiedotustilaisuutta voi seurata livenä Nasa-TV:n kautta keskiviikkoiltana.

Olennaiset vihjeet julkistuksen sisällöstä liittyvät lehdistötilaisuudessa mukana oleviin tutkijoihin ja heidän tutkimuskenttiinsä.

Tutkimusryhmää on vetänyt belgialainen Michael Gillon, ja mukana on myös Spitzer ja Hubble-avaruusteleskooppien edustajat sekä MIT:n planeettatutkija.

Gillon on erikoistunut havaintoihin ylikulkumenetelmällä havainnoiduista eksoplaneetoista. Viime vuoden toukokuussa hän oli julkistamassa löytöä punaista kääpiötähteä kiertävistä kolmesta eksoplaneetasta.

Kyseessä saattaisivat olla jatkohavainnot esimerkiksi näistä planeetoista ja mahdollisesti avaruusteleskoopeilla tehdyt spektrihavainnot eksoplaneettojen kaasukehistä. On mielenkiintoista nähdä, mitä kaasukehissä on havaittu.

Nasan ilmoitus lehdistötilaisuudesta (englanniksi)