Hehkuva vesi paljasti ensi kertaa eksoplaneetan stratosfäärin

Suuren eksoplaneetan stratosfäärissä on riittävän kuumaa raudan keittämiseen. Havainnon teki Hubble-avaruusteleskooppi planeetan kaasukehässä olevan veden perusteella.

"Kun me osoitimme Hubblen WASP-121b-planeettaa kohti, näimme hohtavia vesimolekyylejä. Tämä viittaa siihen, että planeetalla on vahva stratosfääri", sanoo tutkimusta johtanut Tom Evans Exeterin yliopistosta.

Tutkijaryhmän mukaan kyse on ensimmäisestä kerrasta, kun aurinkokuntamme ulkopuolisella planeetalla todetaan varmuudella stratosfääri.

Eksoplaneetta WASP-121b on niin kutsuttu kuuma jupiter. Se kiertää hyvin lähellä tähteään tiukalla 1,3 päivän radalla.

Planeetan kaasukehän vesi käyttäytyy eri tavoilla riippuen sen lämpötilasta. Korkeissa lämpötiloissa kaasu alkaa hehkua. Juuri tämän hehkun astronomit havaitsivat infrapunan aallonpituudella.

Stratosfääri on ilmakehän alinta osaa seuraava kerros, jossa lämpötila nousee. Aurinkokuntamme planeetoilla nousu on tyypillisesti vähemmän kuin 100 astetta, mutta WASP-121b:llä se on yli 1000 astetta. Sen stratosfääri hohkaa 2500 lämpötilassa, mikä on riittävän kuumaa höyrystämään raudan.

Dramaattisen kuumenemisen aiheuttaja ei ole vielä tiedossa, sanoo Nikolay Nikolov Exeteristä. Kandidaatteja ovat vanadium- ja titaniumoksidi, jotka absorboivat näkyvää valoa. Niitä voisi esiintyä kaikken kuumimmilla planeetoilla. Yhdisteitä on havaittu ruskeilla kääpiöillä, jotka ovat tähtien ja planeettojen välimuotoja.

"Toivomme voivamme lähestyä tätä mysteeriä tulevilla havainnoilla toisilla aallonpituuksilla", Nikolov sanoo.

Aiheesta lisää Exeterin yliopisto (englanniksi)