Havainnot antoivat viitteitä eksokuun tulivuoritoiminnasta 550 valovuoden päässä

Bernin yliopiston johtama tutkijaryhmä on saattanut löytää ensimmäiset merkit eksokuun tulivuoritoiminnasta. WASP-49b-eksoplaneetan spektristä löydetty natrium selittyisi parhaiten kaasujättiläistä kiertävän kuun tulivuoritoiminnalla.

"Neutraali natriumkaasu on niin kaukana planeetasta, että on epätodennäköistä sen olevan pelkästään planeetan tuulien kuljettamaa", selittää Apurva Oza Bernin yliopistosta.

Parhaiten havainnon selittäisi kaasujättiläistä kiertävä eksokuu, jonka purkaukset levittäisivät natriumia avaruuteen. Itse kuu olisi niin pieni, ettei sitä ole nykyisillä havaintovälineillä mahdollista huomata.

"Natriumin ja kalsiumin viivat ovat meille tähtitieteilijöille aarrearkku, koska ne ovat hyvin kirkkaita", Oza selittää. "Vanhanaikaiset kellertävät natriumia sisältävät katulamput sisältävät samaa kaasua. Sitä voidaan havaita kymmenien eksoplaneettojen spektreistä."

Oletettua kohdetta muistuttaa aurinkokunnassa eniten Jupiterin Io-kuu, jolla on erittäin aktiivista tulivuoritoimintaa. Sen energia on peräisin kuuhun kohdistuvista vuorovesivoimista, jotka lämmittävät kuun sisustaa.

WASP-49b on kaasujättiläisplaneetta, jonka arvioidaan olevan noin 0,4 kertaa Jupiterin massainen. Se kiertää auringonkaltaista emotähteään hyvin lähellä ja on siksi paisunut 1,1 kertaa Jupiterin kokoiseksi. WASP-49 sijaitsee Jäniksen tähdistössä noin 550 valovuoden etäisyydellä meistä.

Aiheesta lisää Bernin yliopisto (englanniksi)