Elämänvyöhykkeen planeetat saattavat usein olla liian kuumia elämälle

Uuden tutkimuksen mukaan maailmankaikkeudessa on oletettua vähemmän elinkelpoisia planeettoja.

Arviolta noin 75 prosenttia kaikista tähdistä on kääpiötähtiä. Monella näistä on myös planeettoja kiertolaisinaan. Esimerkiksi tässä kuussa tähtitieteilijät kertoivat löytäneensä kääpiötähtien niin sanotuilta elämänvyöhykkeiltä useita suunnilleen maapallon kokoisia planeettoja.

Monella näistä planeetoista on ollut syntyessään paksu vedystä ja heliumista muodostunut kaasukehä. Voimakkaan kasvihuoneilmiön takia vesi ei pysyisi nestemäisenä tällaisen planeetan pinnalla. Kääpiötähden röntgen- ja ultraviolettisäteilyn on kuitenkin ajateltu riistävän suurimman osan tästä kaasukehästä pois ja näin muuttavan planeetat elinkelpoisiksi.

"Aiemmin oletettiin, että maapallon massaiset planeetat ovat elinkelpoisia yksinkertaisesti koska ne sijaitsevat elämänvyöhykkeellä", kiteyttää James Owen Princetonin yliopistosta

Uusimmassa Royal Astronomical Societyn lehdessä julkaistun tietokonesimulaation perusteella vety- ja heliumkaasu ei kuitenkaan pysty karkaamaan planeetan painovoiman otteesta, jos planeetta on maapallon kokoinen tai suurempi. Näin ollen useat elämänvyöhykkeen planeetat ovat paksun kaasukehänsä takia aivan liian kuumia elämälle.

Tutkijoiden mukaan kääpiötähtien elämänvyöhykkeellä sijaitsevat maapalloa pienemmät planeetat voisivat silti ylläpitää elämää.

Aiheesta lisää Imperial College London (englanniksi)