Eksoplaneetta singahti tähtensä ympäri

Tähtitieteilijät ovat havainneet elliptisellä radalla olevan eksoplaneetan, joka otti vauhtia keskustähtensä lähiohituksesta. Jopa sadan vuoden pituisella kiertoradalla oleva planeetta oli mahdollista havaita vain ohituksen aikana.

Aurinkokuntamme planeetat ja havaitut eksoplaneetat kiertävät keskustähtiään suurin piirtein ympyränmuotoisilla radoilla. Uusi eksoplaneetta HR 5183b kulkee tähtensä ympäri kuitenkin elliptisellä, epäkeskisellä radalla.

"Se eroaa kaikista eksoplaneetoista, joita olemme tähän mennessä löytäneet", sanoo Sarah Blunt Caltechista.

Planeetta löytyi havaitsemalla pientä heilahtelua, jonka se aiheuttaa tähteensä.

Normaalisti menetelmä vaatii havaintoja koko planeetan ratakierrokselta. Tässä tapauksessa riittivät havainnot pelkästä lähiohituksesta.

"Tämä sai aikaan niin selväpiirteisen merkin, että voimme olla varmoja sen olevan oikea planeetta, vaikka emme ole nähneetkään koko ratakierrosta" sanoo Andrew W. Howard Caltechista.

Astronomit ovat havainneet planeetan keskustähteä jo 90-luvulta lähtien. Uuden planeetan 45–100 vuoden pituisen kiertoradan takia se kuitenkin oli mahdollista löytää vasta nyt tähden lähiohituksen aikaan.

"Planeetta viettää suurimman osan ajastaan planeettajärjestelmän ulko-osissa, alkaa sitten kiihdyttämään sisäänpäin ja singahtaa tähtensä ympäri", sanoo Howard.

Aiheesta lisää Caltech (englanniksi)