Voyager 2:n enteillään olevan saapumassa aurinkokunnan suojakuplan reunalle

Vuonna 1977 matkaan laukaistu Voyager 2 -luotain on nyt noin 118 Maa-Aurinko-etäisyyden päässä meistä. Nasa raportoi luotaimen havainneen lisääntyneen määrän kosmista säteilyä.

Säteilyn määrän arvioidaan johtuvan siitä, että luotain on saapumassa heliosfäärin reunalle. Nopeammin matkaava sisarluotain Voyager 1 teki vastaavia mittauksia toukokuussa 2012, kolme kuukautta ennen saapumistaan heliopaussiin.

"Näemme nyt muutokset Voyager 2:n ympäristössä, siitä ei ole epäilystäkään", selostaa Ed Stone Caltechista.

"Opimme paljon tulevina kuukausina, mutta emme silti tiedä, milloin saavutamme heliopaussin. Emme ole siellä vielä - se on ainoa asia, jonka voimme sanoa varmuudella", hän jatkaa.

Heliosfääri on kupla, joka syntyy kotitähdestämme tulevan aurinkotuulen varattujen hiukkasten raivaamasta alueesta tähtienväliseen varattujen hiukkasten ympäristöön. Kuplan reuna-alueella aurinkotuulen nopeus alkaa hidastua ja sinne muodostuu shokkirintama. Suojakuplamme tarkka koko ja muoto riippuvat Auringon aktiivisuusvaiheesta.

Aurinkokunnan ulkoraja voidaan määritellä usealla tavalla ja heliosfääri on vain yksi niistä.

Toinen usein käytetty on Auringon kiertolaisten raja. Sen sisäpuolella taivaltavat kappaleet voivat vielä kiertää kotitähteämme eivätkä ajaudu pois muiden tähtien ja galaksin painovoiman vaikutuksesta. Tämä Oortin pilven raja saattaa olla niinkin kaukana kuin 1-2 valovuoden päässä Auringosta, mikä on karkeasti tuhat kertaa heliosfäärin rajaa kauempana.