Voyager 2 -luotain saapui tähtienväliseen avaruuteen

Nasa julkisti tänään maanantaina havainnot siitä, että Voyager 2 ylitti Auringon muodostaman suojakuplan eli heliosfäärin rajan 5. marraskuuta. Nyt alus matkaa tähtienvälisessä avaruudessa.

"Meillä on vielä paljon opittavaa tähtienvälisestä avaruudesta heliopaussin toisella puolella", painottaa Voyager-projektin päätutkija Ed Stone.

Voyager 2 on ihmiskunnan toinen aurinkokunnan rajan ylittänyt laite. Ensimmäinen oli sen sisarluotain Voyager 1.

Heliosfäärin reunalle saapumista enteiltiin jo lokakuussa. Tuolloin luotaimen havaitseman säteilyn määrän huomattiin lisääntyneen. Samalla tavalla kävi Voyager 1 -luotaimelle toukokuussa 2012 eli kolme kuukautta ennen sen saapumista heliopaussiin.

Tutkijat ovat iloisia, että Voyager 2:n plasmaa mittaava PLS-instrumentti on vielä toimintakykyinen. Voyager 1:n vastaava laite lopetti toimintansa jo vuonnna 1980. PLS mittaa plasman nopeutta, tiheyttä, lämpötilaa, painetta ja vuota.

Instrumentti näytti nopean muutoksen plasmaympäristössä 5. marraskuuta. Sen jälkeen se ei ole näyttänyt merkkejä aurinkotuulesta.

Voyager-luotainpari laukaistiin matkaan vuonna 1977. Voyager 2 on tällä hetkellä hieman yli 18 miljardin kilometrin päässä Auringosta. Alus etääntyy meistä 470 miljoonaa kilometriä vuosittain.

Aurinkokunnan raja voidaan määritellä kahdella eri tavalla. Toinen niistä on Auringosta tulevien hiukkasten muodostama suojakupla eli heliopaussi. Toinen on kauimmaisten Auringon painovoimallaan sitomien kappaleiden etäisyys, joka on vasta noin 1–2 valovuoden päässä eli karkeasti tuhat kertaa heliosfäärin rajaa kauempana.