Nasa kamppailee Curiosityn pyörien suojelemiseksi repeytymisiltä

Nasa on kehittänyt uuden ohjausalgoritmin Curiosity-mönkijän pyörien suojelemiseksi. Marsin pinnan terävät kivet ovat osoittautuneet isoksi haasteeksi metallipyörille ja saattavat jopa muodostaa pullonkaulan matkalle, jonka mönkijä kykenee liikkumaan.

"Jos kyseessä on terävä kivi, sen todennäköisyys puhkaista renkaan pinta kohokuvioiden välissä on tavallista suurempi", kuvailee Art Rankin Nasan JPL-laboratoriosta. "Renkaiden kestävyys on ollut huolena ja vaikka arvioimme niiden kestävän vielä vuosia, haluamme vähentää niihin kohdistuvaa kulutusta aina kun voimme niiden käyttöiän pidentämiseksi."

Ensimmäisen kerran pyörien ongelmat havaittiin vuonna 2013. Syynä ovat Marsin pinnan terävät kivet, jotka kiilautuivat kovalla alustalla renkaiden kohokuvioiden väliseen pintaan. Vuonna 2014 repeämät näyttivät varsinkin vasemmassa etupyörässä jo uhkaavilta.

Uusi tietokonealgoritmi säätää reaaliaikaisen datan perusteella jokaisen pyörän pyörimisnopeutta kivien aiheuttaman paineen pienentämiseksi. Järjestelmä mittaa jousituksen tilaa jokaisen pyörän kontaktipisteen määrittämiseksi ja laskee kullekin pyörälle oikean nopeuden estääkseen pyörän lipsumisen.

Järjestelmällä halutaan estää se, että takapyörät painaisivat etupyöriä kovalla voimalla kiviin. Sen on havaittu pienentävän 20 prosentilla kuormaa, joka kohdistuu etupyöriin epätasaisessa maastossa, ja 11 prosentilla keskimmäisiin pyöriin kohdistuvaa kuormaa.

Curiositylla on ydinparistosta tulevan hyvin tasaisen käyttötehonsa ansiosta hyvät mahdollisuudet pysyä toiminnassa ja ajokykyisenä vielä jopa vuosikymmenen ajan. Aurinkopaneeleja käyttävillä mönkijöillä, kuten Spiritillä ja Opportunitylla, paneelien pölyyntyminen ja tehonlasku on yksi pahimmista haittatekijöistä toiminnalle.

Aiheesta lisää Nasa (englanniksi)