Kharon-kuu ja yksityiskohtakuva geologisesti vakaasta Vulcan Planitia -alueesta, jolla näkyy pienten kraattereiden vähyys. Kuva Nasa / JHUALP / LORRI / SwRI

Pienet Kuiperin vyöhykkeen kappaleet ovat yllättävän vähälukuisia

Pluton kuun Kharonin kraattereiden tutkimus on paljastanut, että aurinkokunnan ulkolaidalla kiertää vain vähän pieniä kappaleita. Tämä saattaa johtua pienkappaleita synnyttävien törmäysten harvinaisuudesta.

Neptunuksen radan ulkopuolelta alkaa jäisten asteroidien alue nimeltä Kuiperin vyöhyke. Sen kappaleiden tutkiminen on hankalaa suuren etäisyyden vuoksi.

Nyt astronomit ovat käyttäneet New Horizons -luotaimen vuonna 2015 ottamia kuvia Pluton Kharon-kuusta selvittääkseen Kuiperin vyöhykkeen kappaleiden määriä. He tekivät arvionsa laskemalla Kharonin pinnan kraattereita.

Pieniä kraattereita oli yllättävän niukasti. Tämä kertoo tutkijoiden mukaan siitä, että kraattereita tuottavat iskeytyjät kokoluokassa 90 metristä 1,6 kilometriin ovat myös harvinaisia. Alustavat tulokset New Horizonsin äskettäin ohittamasta Ultima Thule -kappaleesta näyttävät tukevan havaintoa.

"Yllättävä puute pienistä kappaleista muuttaa näkemystämme Kuiperin vyöhykkeestä ja osoittaa, että joko sen muodostuminen, kehitys tai molemmat olivat jotenkin poikkeavia Marsin ja Jupiterin välissä sijaitsevaan asteroidivyöhykkeeseen nähden", sanoo Kelsi Singer SwRI:stä.

"Ehkäpä asteroidivyöhykkeellä on Kuiperin vyöhykettä enemmän kappaleita sen vuoksi, että siellä tapahtuu useammin törmäyksiä, jotka hajoittavat isompia kohteita pienemmiksi."

Aiheesta lisää Southwest Research Institute (englanniksi)