Metalliasteroideilla on voinut olla sulaa rautaa sylkeviä tulivuoria

Sulina möykkyinä elämänsä aloittaneet metalliasteroidit ovat jäähtyessään saattaneet aktivoitua vulkaanisesti. Niiden tulivuorista on saattanut tulla ulos sulaa rautaa.

Metalliasteroidit syntyivät aurinkokunnan varhaisaikoina samaan aikaan, kun planeetat alkoivat muodostua. Planeetta-alkio saattoi kokea rajun törmäyksen toisen kappaleen kanssa, jolloin sen sula rautapitoinen ydin paljastui.

Avaruuden kylmyydessä tämä nestemäisen metallin möykky olisi alkanut nopeasti jäähtyä ja kiinteytyä metalliasteroidiksi.

"Joissakin tapauksissa ne kiteytyivät keskustasta ulospäin eikä niillä ollut vulkanismia. Mutta jotkin kiteytyivät päältä sisäänpäin, jolloin pinnalla oli kiinteä metallikuori ja sisäpuolella nestemäistä metallia", sanoo Francis Nimmo Santa Cruzin yliopistosta.

"Jos sula olisi pääasiassa puhdasta rautaa, silloin purkaukset olisivat jähmeitä ja leviäisivät pinnalla ohuina kerroksina. Jos taas seassa on kevyitä alkuaineita ja kaasuja, jotka laajenevat nopeasti, voi syntyä räjähtävää vulkanismia, joka saattaa jättää kuoppia pinnalle", sanoo Jacob Abrahams Santa Cruzin yliopistosta.

Nasa suunnittelee laukaisevansa vuonna 2022 luotaimen tutkimaan aurinkokuntamme suurinta metalliasteroidia Psycheä, joka on saattanut olla vulkaanisesti aktiivinen. Vuosimiljardit ovat kuitenkin saattaneet hävittää rautatulivuorien jäljet.

Aiheesta lisää Santa Cruzin yliopisto (englanniksi)