Kääpiöplaneetta Cereksen sisällä on ollut nestemäistä vettä

Kääpiöplaneetta Cereksessä on ollut nestemäistä vettä. Tulos perustuu Cerestä kiertävän Dawn-luotaimen mittauksiin, joiden mukaan vesi on muokannut Cereksen pinnalla näkyviä aineita.

Ceres on Marsin ja Jupiterin välisen asteroidivyöhykkeen suurin kappale. Kääpiöplaneetan massa on jopa kolmannes asteroidivyöhykkeen yhteenlasketusta massasta.

Tutkijat uskovat, että nestemäinen vesi on ollut kääpiöplaneetan sisällä. Uuden tutkimuksen mukaan vettä on myös jään muodossa kaikkialla Cereksessä.

"Cereksessä jää ei ole keskittynyt muutamaan kraatteriin. Sitä on kaikkialla", selittää Thomas Prettyman Planetary Science -instituutista.

Vesilöytö ei ole yllätys, sillä myös aiemmat tutkimukset Cereksestä ovat viitanneet nestemäiseen veteen. Esimerkiksi useat kraatterit ovat epätavallisen matalia, mikä saattaa olla seurausta siitä, että niiden pohjat ovat täyttyneet vedellä.

Lisäksi kääpiöplaneetan pinnalta on löytynyt kirkkaita pilkkuja, joissa on paljon natriumkarbonaattia eli soodaa. Maapallolla sitä löydetään luonnossa merten kuumista lähteistä. Karbonaatit tukevatkin ajatusta, että Cereksellä oli sisäisiä kuumia lähteitä, jotka työnsivät näitä aineksia kääpiöplaneetan pinnalle.

Aiheesta lisää PSI (englanniksi)