Harvinaiset meteoriitit kertovat Vesta-asteroidia kovistelleesta järkäleestä

Uuden tutkimuksen mukaan noin 4,5 miljardia vuotta sitten nuoreen Vesta-asteroidiin törmäsi kookas kappale. Tapahtumasta kertovat epätavalliset mesosideriitti-meteoriitit.

Mesosideriitit ovat erikoisia kivirautameteoriitteja. Niiden aines näyttäsi olevan peräisin asteroidin metallisesta ytimestä ja kivisestä kuoresta, mutta ei näiden välisestä vaipasta. Tämä on nostanut kysymyksen, kuinka tällaisia meteoriitteja on voinut muodostua.

Tuore analyysi viidestä Chileen, Yhdysvaltoihin ja Luoteis-Afrikkaan pudonneesta mesosideriitistä näyttäsi nyt tarjoavan vastauksen tähän kysymykseen.

Tutkimuksen perusteella meteoriittien aineksen on täytynyt sekoittua 530 kilometrin kokoisen kappaleen sulassa ytimessä. Tämä kokoluokka sopii Marsin ja Jupiterin välisen asteroidivyöhykkeen toiseksi suurimpaan asteroidiin Vestaan.

Skenaarion mukaan Vestaa moukaroi 4,5 miljardia vuotta sitten sitä kymmenesosan pienempi kappale, joka teki asteroidin ytimeen saakka ulottuvan kraatterin.

Tapahtumassa Vestan kuoresta ja ytimestä koostuva aines sekoittui. Tätä mesosideriitti-kiveä pääsi vapautumaan avaruuteen kuitenkin vasta myöhemmin, kun noin 2 ja 1 miljardia vuotta sitten Vestaan törmäsi kaksi kappaletta, jotka jättivät asteroidin eteläiselle pallonpuoliskolle limittäiset kraatterit.

"Totesimme tämän mallin voivan selittää kaikki Vestaan liittyvät ongelmat. Se oli heureka-hetki", sanoo Makiko Haba Tokion teknologisesta instituutista.

Tutkijoiden mukaan ammoinen törmäys selittäisi myös Vestan eteläisen pallonpuoliskon epätavallisen paksun kuoren. Se olisi seurausta takaisin laskeutuneesta heitteleestä.

Aiheesta lisää Space.com (englanniksi)