Florence-asteroidia kiertää kaksi kuuta

Havainto nosti Florencen harvalukuiseen joukkoon. Se on vasta kolmas Maan lähialueen asteroidi, jolta on löytynyt kaksi kiertolaista.

Kun Florence oli lähimpänä Maata elo-syyskuun vaihteessa, Nasa suuntasi siihen Kaliforniassa sijaitsevan Goldstone-keskuksen suuren tutkan.

Florencen tiedettiin pyörivän nopeasti, kerran 2,4 tunnissa. Tällainen tahti yleensä tarkoittaa, että asteroidilla on kiertolaisia, ja tutkijat odottivat Goldstonen tutkan löytävän ainakin yhden kuun.

Kuita paljastui kaksin kappalein. Niiden koot eivät ole vielä tarkasti selvillä, mutta Nasan mukaan ne ovat luultavasti läpimitaltaan jotain 100 ja 300 metrin väliltä. Kuiden kiertoajat ovat niin ikään epävarmat, sisemmän kiertoajaksi on arvioitu karkeasti 8 tuntia, ulomman 22–27 tuntia.

Kuiden löytyminen Florencen kaltaisilta, niin sanotuilta Maan lähialueen kohteilta on harvinaista. Kaikkiaan näitä kappaleita on havaittu yli 16 400, mutta vain kuudeltakymmeneltä on todettu edes yksi kuu.

Tutkalla saatu data vahvisti myös aiemmat asteroidista tehdyt havainnot, joiden mukaan se on muodoltaan jotakuinkin pyöreä ja läpimitaltaan 4,5 kilometrin kokoinen.

Florenceen on ollut suunnattuna myös Puerto Ricon Arebicon observatorion suuri tutka, joka tänään tekee siitä viimeistä kertaa havaintoja. Kunhan tämä aineisto saadaan kasaan, kuva Florencesta ja sen kuista tullee tarkentumaan.