Aurinkokunnan laidalta löytyi karkulaisasteroidi

Kuiperin vyöhykkeeltä on paljastunut poikkeuksellinen pienkappale. Kohde näyttää syntyneen aurinkokuntamme sisäosissa ja myöhemmin vaeltaneen miljardeja kilometrejä nykyiseen kotiinsa.

Kun aurinkokunta oli nuori, suurten kaasuplaneettojen etäisyys Auringosta vaihteli. Vaeltavien kaasujättiläisten uskotaan singonneen myös muita kappaleita uusille radoille.

Nyt tutkijat ovat saaneet vahvan todisteen tämän teorian puolesta. Tähtitieteilijät ovat nimittäin löytäneet Neptunuksen radan ulkopuolella sijaitsevalta Kuiperin vyöhykkeeltä hiilipitoisen asteroidin.

"Kohteen 2004 EW95 heijastusspektri erosi selvästi muista aurinkokunnan ulko-osissa havaituista," selittää Tom Seccull Belfastin yliopistosta. "Se näytti riittävän hullulta, että halusimme katsoa sitä tarkemmin."

Nyt havaitun asteroidin koostumus viittaa siihen, että se muodostui alun perin aurinkokunnan sisäosissa Marsin ja Jupiterin välisellä asteroidivyöhykkeellä. Sittemmin se on kulkeutunut miljardeja kilometrejä alkusijoiltaan.

Vaikka asteroidi on halkaisijaltaan 300 kilometriä, se on tällä hetkellä jopa neljän miljardin kilometrin etäisyydellä Maasta. Kohteen havaitsemista vaikeutti myös hiiliasteroidin tummuus.

"On kuin havaitsisi jättimäistä hiilivuorta yötaivaan säkkipimeää taustaa vasten", kuvailee tutkimukseen osallistunut Thomas Puzia chileläisestä UC-yliopistosta.