Venuksesta löytyi merkkejä kuumista laavavirroista

ESAn Venus Express -luotain on löytänyt tähän mennessä parhaat todisteet naapuriplaneetan edelleen aktiivisesta tulivuoritoiminnasta.

Venuksen pintaa on vaikea tutkia planeettaa verhoavan paksun kaasukehän takia. Viime vuosina tutkijat ovat kuitenkin saaneet viitteitä enintään pari miljoonaa vuotta sitten tapahtuneista laavapurkauksista.

Nyt Venus Express -luotaimen tekemät infrapunahavainnot ovat paljastaneet mahdollisesti edelleen kuumana hehkuvia laavavirtoja.

"Olemme nähneet useampia tapahtumia, missä pieni alue pinnalla on äkkiä tullut paljon kuumemmaksi ja sitten taas jäähtynyt", kertoo Eugene Shalygin Max Planck -instituutista.

Havaitut neljä kuumaa pistettä sijaitsevat lähellä vanhoja tulivuoria. Aiemmin otettujen tutkakuvien perusteella alue näyttää juuri sellaiselta, missä laavan voisi ajatella nousevan planeetan pinnan alta.

"Tämä on kuitenkin ensimmäinen kerta, kun olemme havainneet alueiden olevan kuumia ja muuttavan lämpötilaansa päivästä toiseen. Se on tähän mennessä jännittävin todiste aktiivisesta vulkanismista."