Tutkijat onnistuivat kohdistamaan Mars-meteoriitit yhteen kraatteriin

Geologit ovat kyenneet jäljittämään vulkaanisten nakliitti-meteoriittien alkuperän Marsin pinnalla. Materiaalin alun perin synnyttäneeltä tulivuorelta paljastui pitkä purkaushistoria.

Nakliitit ovat toiseksi yleisin Mars-meteoriittityyppi. Aiemmissa tutkimuksissa niiden lähdekraatteriksi on ehdotettu seitsemää kandidaattia.

Nyt englantilaiset ja yhdysvaltalaiset geologit kuitenkin uskovat nakliittien olevan peräisin 6,5 kilometrin läpimittaisesta, nimettömästä kraatterista.

Paikannuksen mahdollisti se, että tutkijat selvittivät meteoriittien analyysin perustella ne avaruuteen nostaneen iskun ajankohdan sekä alkuperäisen tulivuoriaineksen purkaushistorian. Tämän jälkeen vain yksi aiemmin ehdotetuista sijainneista sopi kiven alkuperäksi.

Tutkimuksissa selvisi, että tulivuori, josta kivet ovat lähtöisin, on purkautunut ainakin neljästi 90 miljoonan vuoden aikana.

"Tämä on hyvin pitkä aika tulivuorelle ja paljon pidempi kuin maapallon tulivuorilla, jotka ovat tyypillisesti aktiivisia vain joitakin miljoonia vuosia", sanoo Benjamin Cohen Glasgowin yliopistosta.

Meteoriittien saaman säteilymäärän perusteella geologit määrittivät, että ne ylös nostanut törmäys Marsin pintaan tapahtui 11 miljoonaa vuotta sitten.

Aiheesta lisää University of Glasgow (englanniksi)