Pölymyrskyt näyttävät kuivattavan Marsia

Tutkijat ovat havainneet linkin Marsin pölymyrskyjen ja kaasukehän vesihöyrypitoisuuden välillä. Myrskyjen nostattama vesihöyry on saattanut johtaa planeetan kuivumiseen.

Mars Reconnaissance Orbiter -luotaimen keräämä data paljasti tutkijoille, että jo paikallisten myrskyjen aikaan Marsin kaasukehän keskiosan vesihöyryn määrä nousee hienoisesti.

Erityisen voimakasta vesihöyryn lisääntyminen oli kuitenkin koko planeetan laajuisen pölymyrskyn riehuessa vuonna 2007. Tuolloin kaasukehän keskikorkeuksilla 50–100 kilometrissä vettä oli satakertainen määrä normaaliin nähden.

"Vesihöyry kulkeutuu ylös saman ilmamassan mukana, joka nostaa pölyn ylös", sanoo Nicholas Heavens Hamptonin yliopistosta.

Myrskyt ovat saattaneet johtaa aikojen kuluessa Marsin kuivumiseen.

Auringon UV-säteily hajottaa ylös nousseita vesimolekyylejä, jolloin niiden kevyet vetyatomit pääsevät pakenemaan avaruuteen.

Seuraavaa globaalia pölymyrskyä ounastellaan Marsiin tilastojen perusteella jo tänä vuonna. Punaisen planeetan kiertoradalla oleva luotainarsenaali tarjoaa tutkijoille hyvät lähtökohdat myrskyn vaikutusten havaitsemiseen.

"Olisi mahtavaa saada globaali myrsky, jota voisimme havaita niillä voimavaroilla mitä Marsissa nyt on", sanoo David Kass Nasan Jet Propulsion Laboratorysta.

Aiheesta lisää JPL (englanniksi)