Kiiltävä ja ympäristöstään poikkeava rautameteoriitti on Marsissa kirjaimellisesti kuin toiselta planeetalta. Kuva Nasa / JPL-Caltech / MSSS

Curiosity-mönkijä löysi golfpallon kokoisen rautameteoriitin

Curiosity-mönkijä on löytänyt erikoisen näköisen meteoriitin Marsin pinnalta. Golfpallon kokoinen kappale sai saanut lempinimen "munakivi" ja mönkijän laseria hyödyntävä spektrometri on paljastanut sen rautameteoriitiksi.

Meteoriitista on julkaistu myös instrumentin ottama lähikuva. "Tämä tumma, sileä ja kiiltävä kohde pyöreine muotoineen kiinnitti tutkijoiden huomion, kun saimme mastokameroiden kuvat uudesta paikasta", kertoo Pierre-Yves Meslin ChemCa-instrumentin tiimistä.

Kyseessä on ensimmäinen rautameteoriitti, jota Curiosity on päässyt tutkimaan ChemCam-instrumenttinsa laserin avulla. Instrumentti ampuu kohteen pintaan laserpulsseja, jotka höyrystävät siitä ainetta, jota puolestaan tutkitaan spektrometrillä.

Selvityksessä osoittautui, että kappale sisältää rautaa, nikkeliä, fosforia ja pieniä pitoisuuksia monia muita aineita.

Tutkijat eivät ole varmoja miten pitkään meteoriitti on ollut Marsin pinnalla. Toisin kuin maapallon avaruuskivet, se on saattanut säilyä jopa miljoonia vuosia.

Maapallon pinnalla suuret rautameteoriitit voivat säilyä useita kymmeniä tuhansia vuosia, mutta vähitellen ne hajoavat lähinnä veden ja ilman aiheuttaman korroosion vaikutuksesta. Marsissa olosuhteet ovat paljon paremmat meteoriittien säilymiselle.

Tähdet ja avaruus -lehden uusimmassa numerossa 7/2016 kerrottiin syyskuussa löydetystä 31-tonnisesta Gancedo-rautameteoriitista, joka on yksi suurimmista maapallolta löydetyistä meteoriiteista.

Pysyvä linkki