Uusi tutkimus väittää panspermian olevan mahdollista

Tutkijat ovat jo pitkään pohtineet, voisiko elämä levitä aurinkokunnasta toiseen. Tuoreen tutkimuksen mukaan tämä olisi mahdollista, jos vain eliöt pystyvät pysymään elinvoimaisina läpi pitkän matkan.

Astrobiologien keskuudessa on yleisesti hyväksytty ajatus, että ainakin teoriassa elämä voi kulkeutua planeetalta toiselle. Esimerkiksi maapallon elämä olisi näin saattanut kulkeutua Venukseen.

Avaruuden mittakaavassa saman aurinkokunnan planeetat ovat kuitenkin suhteellisen lähellä toisiaan, kun taas tähdet ovat paljon valtavampien etäisyyksien päässä. Siksi elämän leviäminen aurinkokunnasta toiseen on aivan eri suuruusluokan haaste.

Royal Astronomical Societyn julkaisemassa Monthly Notices -lehdessä ilmestyvässä uudessa tutkimuksessa on selvitetty sitä, kuinka vaikeaa elämän olisi siirtyä planeettakuntien välillä.

“Pienemmät kappaleet ovat helpompia ottaa kiinni. Jos esimerkiksi mietimme Saturnuksen kuuta Enceladusta, arvioimme että jopa 100 miljoonaa tällaista elämää mahdollisesti kantavaa kohdetta on saattanut matkustaa järjestelmästä toiseen", kertoo Idan Ginsburg Harvard Smithsonianin astrofysiikan keskuksesta.

Ginsburgin mukaan planeettakunnat siis tosiaan vaihtavat keskenään kappaleita, joiden sisällä elämää saattaisi matkustaa kaikkialle Linnunrataan. Siksi Ginsburg arvioi panspermian olevan täysin mahdollinen mekanismi elämän levittämiseen koko galaksin mittakaavassa.

Eri asia kuitenkin on, onko näiden kappaleiden sisälle alkujaan päätynyt elämää ja selviäisikö se pitkästä avaruusmatkasta.