Oliko Marsissa elämää - tutkijat arvelevat löytäneensä elämän muokkaamaa hiiltä marsmeteoriitista

Sveitsiläisen Lausannen yliopiston tutkijat ovat saattaneet löytää merkkejä muinaisesta marsilaisesta elämästä. Tulokset julkaistiin uusimmassa Meteoritics and Planetary Sciences -lehdessä.

Tutkijat analysoivat erittäin tarkasti marsilaisesta Tissint-meteoriitista löytynyttä hiiltä. Tulosten mukaan hiili on todennäköisesti syntynyt biologisten prosessien myötä.

"Tällä hetkellä ei ole muuta teoriaa, jonka näkisimme houkuttelevampana", selittää Philippe Gillet Lausannen yliopistosta.

Todisteet elämän puolesta tulevat hiilen isotooppien suhteista. Tutkijoiden mukaan meteoriitin hiili vastaa biologisessa prosessissa syntynyttä hiiltä.

Kemiallinen ja mikroskooppinen analyysi puolestaan varmisti, että tutkittu hiili tosiaan oli meteoriitin sisällä kun kivi iskeytyi irti Marsin pinnasta. Näin ollen kyse ei voi olla maapallolla tapahtuneesta saastumisesta.

"Varmuuden julistaminen olisi epäviisasta, varsinkin näin herkkäluonteisessa asiassa", Gillet painottaa. "Olen täysin avoin sille mahdollisuudelle, että muut tutkimukset saattavat kiistää löytömme."

Aiheesta lisää Tähdet ja avaruus -lehdessä 1 tai 2/2015.