Lähigalakseissa ei piileskele supersivilisaatioita

Jos maailmankaikkeudessa on teknisesti erittäin kehittyneitä ja korkeaan ikään ehtineitä sivilisaatioita, ne ovat saattaneet levittäytyä kokonaisiin galakseihin. Nämä niin sanotut supersivilisaatiot pystyisivät halutessaan valjastamaan merkittävän osan galaksinsa energiantuotannosta omaan käyttöönsä.

Tutkijoiden mukaan tällainen toiminta todennäköisesti tuottaisi erittäin paljon lämpösäteilyä. Ylimääräisen lämpösäteilyn löytyminen voisi siis paljastaa supersivilisaation.

Amerikkalaiset tutkijat ovat jo aiemmin laatineet useamman sadan kohteen listan niistä galakseista, joista tulee poikkeuksellinen määrä lämpösäteilyä. Kyseessä voi kuitenkin olla myös täysin luonnollisesti syntyneestä säteilystä, jos galaksissa sattuu olemaan harvinaisen paljon lämmintä pölyä.

Nyt Michael Garrett Hollannin radioastronomian instituutista on selvittänyt kummasta on kyse. Garrett kävi läpi vain listan lupaavimmat kohteet. Tulosten perusteella lämpösäteily ei tule vieraan sivilisaation tehtaista, vaan todennäköisesti esimerkiksi tähtien muodostumisen yhteydessä lämmenneestä pölystä.

"Alkuperäinen tutkimus kertoi, että tällaiset järjestelmät ovat parhaimmillaankin erittäin harvinaisia. Uusi analyysi viittaa siihen, että tämä on vähättelyä. Niin sanottuja Kardaševin asteikon tyypin III sivilisaatioita ei käytännössä ole paikallisessa universumissa", Garrett toteaa.

Aiheesta lisää Astron (englanniksi)