Ilmestymispäivä 3.3.2017

46. vuosikerta - 2/2017

Kuva Mia Heikkilä

Uusi aamunkoitto viikinkiajan Suomessa
Marianna Ridderstad on selvittänyt Varsinais-Suomen muinaisten hautojen suuntaukset. Aineisto todistaa, että vainajien asettaminen maahan muuttui eri uskontojen mukaan. Kristinuskoon kääntyminen alkoi Suomessa jopa pari sataa vuotta aikaisemmin kuin on tähän asti arvioitu.

Kuva Nasa

Universumi laajenee kiihtyvästi – kukaan ei tiedä miksi
”Supernovahavainnot osoittavat, että jotain merkillistä on meneillään kaikkeudessa”, kiteyttää Tamara Davis. Hän yrittää selvittää, mitä pimeäksi energiaksi kutsutun voiman takana on.

Kuva PD

Dinosaurusten valtakausi loppui pakkaseen
Dinosaurukset hävittänyttä asteroidiosumaa seurasi luultua rajumpi ilmaston kylmeneminen. Ilmakehään nousi rikkiyhdisteitä, jotka teettivät vuosien purevat pakkaset jopa Afrikkaan.

Kuva Luc Viatour / Wikipedia

Muinaiset pimennykset paljastivat hidastumisen
Babylonialaiset, kiinalaiset, kreikkalaiset ja arabialaiset aikakirjat tallensivat auringonpimennysten ajankohdat. Ne eivät kuitenkaan täsmänneet laskelmiin. Ratkaisu löytyi Maan pyörimisnopeudesta.

Kuva Nasa Ames / JPL-Caltech / T. Pyle

Meriplaneetta – rannaton autius vai elämän tyyssija?
Tuoreiden arvioiden mukaan Linnunrata on täynnä veden peittämiä taivaankappaleita. Vastoin aiempia luuloja joidenkin meriplaneettojen olosuhteet saattavat osoittautua elämälle suotuisiksi.

Uusin numero