Eksoplaneettoja tutkiva ARIEL-observatorio sai rahoituksen

Euroopan avaruusjärjestö on valinnut toteutettavaksi uuden eksoplaneettoja havainnoivan avaruusteleskoopin. ARIEL-observatorio pureutuu tutkimaan planeettojen kaasukehiä.

ARIEL eli Atmospheric Remote‐sensing Infrared Exoplanet Large‐survey -observatorio on määrä laukaista avaruuteen vuonna 2028.

"Eksoplaneettojen olemus on meille yhä arvoituksellinen. Vaikka olemme löytäneet tuhansia eksoplaneettoja, emme ole vielä löytäneet selvää yhdistävää kaavaa eksoplaneettojen olemassaololle, koolle, rataparametreille tai emotähden ominaisuuksille", toteaa ARIELin päätutkija Giovanna Tinetti.

"Mikäli haluamme saada vastauksia esimerkiksi planeetan kemian riippumiseen sen syntyolosuhteista tai emotähden kehityksestä, meidän täytyy tarkastella laajaa otantaa eksoplaneetoista. Juuri tähän ARIEL on suunniteltu."

Avaruusteleskoopin päätehtävänä on tutkia eksoplaneettojen kaasukehien koostumusta. Neljän vuoden aikana sen on määrä havainnoida tuhatta planeettaa.

Projektiin osallistuu yli 60 toimijaa Euroopan avaruusjärjestön ESAn 15 jäsenmaasta. Suomi loistaa poissaolollaan. Maamme avaruuspolitiikka painottuu suoraan yhteiskuntaa tukevaan avaruustoimintaan, kuten kaukokartoitukseen, sateliittitietoliikenteeseen ja yleiseen teknologiakehitykseen.

ARIELin pääpeili on kooltaan 1,1 x 0,7 metriä. Teleskoopin toiminta-ajaksi on suunniteltu vähintään neljä vuotta. Projektin budjetti on 450 miljoonaa euroa.

Muut jo aiemmin valitut ESAn toteutettavana olevat keskikoon projektit ovat Solar Orbiter, Euclid ja Plato.

Aiheesta lisää ESA ja ARIEL (englanniksi)