Punaisilta kääpiötähdiltä löytyi 15 uutta eksoplaneettaa

Japanilainen tutkijaryhmä on löytänyt 15 uutta eksoplaneettaa punaisten kääpiötähtien ympäriltä. Ainakin yksi löydöistä voi sijaita emotähtensä elämänvyöhykkeellä.

"On tärkeä havainto, että punaisilla kääpiötähdillä on paljon vähemmän planeettoja kuin Auringon kaltaisilla tähdillä", kertoo tutkimusta johtanut Teruyuki Hirano. Punaiset kääpiötähdet ovat Linnunradan yleisin tähtien luokka.

"Etenkin viileimpiä punaisia kääpiötähtiä päästään vasta nyt tutkimaan, joten ne ovat jännittäviä kohteita tulevaisuuden eksojahdille."

Löydöt tehtiin Kepler-avaruusteleskoopilla hyödyntäen niin kutsuttua ylikulkumenetelmää. Planeetat on varmistettu maanpäällisillä kaukoputkilla, kuten Havaijin Subaru-teleskoopilla ja Kanariansaarten NOT-teleskoopilla.

Yksi kirkkaimmista tutkituista tähdistä, nimikoodiltaan K2-155, sijaitsee noin 200 valovuoden etäisyydellä meistä. Tähteä kiertää kolme planeettaa, jotka ovat kaikki hieman maapalloa suurempia. Niistä ulommaisin saattaa sijaita tähden elämänvyöhykkeellä eli etäisyydellä, jolla planeetan pinnalla voisi esiintyä sulaa vettä.

Mielenkiintoinen havainto liittyy 1,5–2,0 kertaa Maan kokoisiin planeettoihin. Niitä vaikuttaa esiintyvän punaisilla kääpiötähdilläkin huomattavasti vähemmän kuin sitä suurempia tai pienempiä planeettoja. Aiemmin vastaavan kokoisten planeettojen vajaus on havaittu Auringon kaltaisilla tähdillä.

Aiheesta lisää Tokyo Institute of Technology (englanniksi)