Suurissa galakseissa mustien aukkojen kasvutahti on merkillisen nopea

Massiivisissa galakseissa niiden keskustojen supermassiiviset mustat aukot suorastaan riehaantuvat kasvuvauhdissaan. Tulos oli yllätys tutkijoille.

Odottamatonta havaintoa tukee kaksi eri tutkimusta, jotka perustuvat Chandra ja Hubble -avaruusteleskooppien sekä maanpäällisten teleskooppien havaintoihin.

"Ilmiselvä kysymys on, mistä tämä johtuu", Niel Brandt Penn State Universitysta ihmettelee "Ehkä massiiviset galaksit ovat tehokkaampia syöttämään kylmää kaasua keskustojensa mustille aukoille."

Aiemmin on ajateltu, että keskustan mustan aukon kasvutahti olisi suurinpiirtein suoraan verrannollinen galaksin tähtien syntytahtiin. Tämä vanha oletus ei kuitenkaan näytä pitävän paikkansa.

Tutkimuksessa kävi ilmi, että 100 miljardia auringonmassaa sisältävässä galaksissa mustan aukon kasvunopeus on hämmästyttävästi peräti kymmenkertainen verrattuna 10 miljardia auringonmassaa sisältävään galaksiin.

Supermassiivisten mustien aukkojen massoja arvioitiin mittaamalla niiden kertymäkiekkojen lähettämän röntgen- ja radiosäteilyn voimakkuutta. Havaintojen kohteena oli 72 eri galaksia, jotka sijaitsevat galaksijoukkojensa ytimissä ja korkeintaan 3,5 miljardin valovuoden päässä meistä.