Neutronitähti voi painaa korkeintaan reilun kahden Auringon verran

Neutronitähden massalle on laskettu teoreettinen yläraja. Välttääkseen luhistumisen mustaksi aukoksi tähti ei saa painaa enempää kuin 2,16 Aurinkoa.

Neutronitähdet ovat räjähtäneiden tähtien romahtaneita ytimiä, joissa aine on pakkautunut äärimmäisen tiheään.

Painavimmat ovat kahden auringonmassan luokkaa, mutta useimpien massa on noin 1,4 auringonmassaa ja läpimitta hiukan päälle 20 kilometriä.

On ollut viitteitä siitä, että tietyssä vaiheessa yhdenkin neutronin lisääminen neutronitähteen saa sen luhistumaan mustaksi aukoksi. Kysymys neutronitähden suurimmasta mahdollisesta massasta on pysynyt avoimena jo 40 vuoden ajan.

Nyt ryhmä Goethe Frankfurt -yliopiston ja FIAS-tutkimuslaitoksen fyysikkoja ovat saaneet määritettyä tämän raja-arvon.

Tuloksen mukaan ei-pyörivä neutronitähti saa painaa  muutaman prosentin tarkkuudella  korkeintaan 2,16 auringonmassaa, jotta mustan aukon kohtalo vältetään.

Ratkaisun pohjalla on niin sanottu universaalien suhteiden menetelmä, joka kehitettiin Goethe-yliopistossa joitakin vuosia sitten. Laskutehtävää helpotti paljon viime syksynä havaitusta neutronitähtien yhdistymisestä saatu data.

"On merkittävää, että havainto neutronitähtien sulautumisesta yhdistettynä teoreettisesti löytämiimme universaaleihin suhteisiin salli ratkaista arvoituksen, jolla aiemmin on niin paljon spekuloitu", sanoo Luciano Rezzolla FIASista.

Muutama päivä tuloksen julkaisun jälkeen sille saatiin myös itsenäinen, toisenlaista menetelmää käyttävä vahvistus Japanissa ja Yhdysvalloissa toimivilta tutkimusryhmiltä.

Aiheesta lisää Goethe University (englanniksi)