Ennuste: Gravitaatioaallot supermassiivisista mustista aukoista havaitaan 10 vuoden kuluessa

Tutkijat ennustavat, että ensimmäiset gravitaatioaaltohavainnot supermassiivisten mustien aukkojen yhdistymisestä tehdään vuosikymmenen kuluessa. Niiden arvioidaan löytyvän pulsareita tarkkailemalla.

"Supermassiivisten mustien aukkojen yhdistymisen lähettämät painovoima-aallot ovat maailmankaikkeuden vahvimpia", selittää tuoretta tutkimusta johtanut Chiara Mingarelli. "Sellaisiin verrattuna LIGOn havaitsemat mustien aukkojen yhdistymisen aallot jäävät kääpiöiksi."

Pulsarit ovat hyvin vinhasti ja vakaasti pyöriviä tähdenjäänteitä. Ennuste perustuu pulsarien nykyisiin havainto-ohjelmiin sekä arvioon supermassiivisten mustien aukkojen yhdistymistahdista maailmankaikkeudessa. Tutkimus aiheesta ilmestyi tänään Nature Astronomy -julkaisussa.

Tähtien räjähdysten seurauksina syntyneet mustat aukot ovat tyypillisesti muutamia tai kymmeniä kertoja Aurinkoa massiivisempia. Galaksien keskustojen supermassiiviset mustat aukot ovat jopa miljoonia kertoja massiivisempia kuin Aurinko.

Nykyiset painovoima-aalto-observatoriot, kuten LIGO ja Virgo, havainnoivat eri aallonpituuksia kuin millä jättikokoisten mustien aukkojen yhteensulautuminen näkyisi.

Pulsarihavainnointi perustuu siihen, että voimakkaat gravitaatioaallot erottuisivat pulsarien pyörimistaajuuksien pienenä heiluntana. Vaihteluiden havaitsemiseksi pitäisi mitata pulsarien taajuuksia jatkuvasti ja tarkasti. Nykyään maailmalla on käynnissä kolme pulsarien seurantaprojektia.

Jättikokoisten mustien aukkojen lähestyminen toisiaan kestää vähintään miljoonia vuosia. Aukkoparin lähettämät aallot olisi mahdollista havaita koko tänä aikana.

Ensimmäiset suorat havainnot painovoima-aalloista tehtiin LIGO-observatoriolla syyskuussa 2015 ja julkistettiin helmikuussa 2016. Toinen havainto julkistettiin kesäkuussa 2016. Lokakuussa 2017 puolestaan julkistettiin kahden neutronitähden törmäys.

Aiheesta lisää Simons Foundation (englanniksi)