Pystyvätkö vieraat sivilisaatiot havaitsemaan maapallon?

Uudessa tutkimuksessa elämän etsintä avaruudesta on käännetty päälaelleen. Tähtitieteilijät laskivat, miten maapallo olisi havaittavissa muista aurinkokunnista käsin, jos käytössä olisi sama tekniikka kuin meillä.

Eri tähtien ympäriltä on tähän päivään mennessä havaittu jo yli 3 600 planeettaa. Näistä valtaosa, 2 700 on löydetty niin sanotulla ylikulkumenetelmällä.

Tällöin planeetta huomataan, kun se menee maapallolta katsottuna emotähtensä eteen. Varjonsa avulla se pienentää teleskoopeillemme saapuvan valon määrää.

"Kookkaammat planeetat luonnollisesti pysäyttäisivät suuremman määrän valoa kulkiessaan tähtensä editse", toteaa Robert Wells Queen'sin yliopistosta Belfastista.

"Tärkeämpi asia on kuitenkin se, miten lähellä emotähteään planeetta on. Kiviplaneetat ovat paljon lähempänä Aurinkoa kuin kaasujättiläiset, joten niiden ylikulku nähtäisiin todennäköisemmin."

Tuhansista tunnetuista eksoplaneetoista tutkijat löysivät vain 68 kohdetta, joista käsin olisi mahdollista havaita vähintään yksi aurinkokuntamme planeetta ylikulkumenetelmällä. Näistä yhdeksän on hyvällä paikalla, jotta myös maapallo tulisi huomatuksi.

Kyseiset yhdeksän planeettaa eivät ikävä kyllä ole elämälle sopivia.

Tutkijaryhmä kuitenkin arvioi, että vielä löytymättömien planeettojen joukossa pitäisi olla noin 10 kohdetta, jotka ovat paitsi sopivalla paikalla maapallon tekemän ylikulun havaitsemiseksi myös nykykäsityksen mukaan elämälle suotuisia.