Galaksit olivat ojennuksessa jo 10 miljardia vuotta sitten

Tähtitieteilijät ovat pitkään tienneet, että massiivisimmat galaksit ovat linjassa ympäristönsä kanssa. Uudet havainnot osoittavat, että näin oli jo universumissa, jonka ikä oli vain kolmaosa nykyisestä.

Useimpien galaksien asento avaruudessa on satunnainen, mutta suurimmat niistä tapaavat osoittaa naapureitaan kohti. Syy ilmiöön ei ole ollut tiedossa kuten ei myöskään, milloin se kehittyi.

Nyt tutkijat ovat todenneet Hubble-avaruusteleskoopilla otetuista kuvista, että kaikkein massiivisimmat galaksit olivat suunnissaan jo kymmenen miljardia vuotta sitten.

"Tieto on tärkeä uusi palanen palapelissä. Se kertoo, että mikä tahansa suuntauksen aiheutti, tapahtui aikaisin", sanoo Michael West Lowell-observatoriosta.

Ilmiön syyksi ehdotetuista teorioista yhden mukaan linjaus syntyy suurten galaksien syödessä pienempiä naapureitaan suunnissa, jotka mukailevat kosmisen galaksiverkoston kuituja. Toisen teorian mukaan painovoima liikuttaa galakseja aikojen saatossa niin, että ne osoittavat samaan suuntaan ympäristön galaksien kanssa.

Nyt tehty havainto ei pysty sulkemaan pois kumpaakaan mahdollisuutta. West haluaa kollegoineen jatkossa katsoa yhä kauemmas universumimme menneisyyteen löytääkseen ajankohdan, jolloin suuntaukset syntyivät.

"Se on haastavaa. Yritämme mitata muotoja ja asentoja galakseista, jotka suurten etäisyyksien takia näyttäytyvät hyvin himmeinä ja pieninä", sanoo West.

Aiheesta lisää Lowell Observatory (englanniksi)