Titanin järvissä kuplii

Saturnuksen Titan-kuun järvissä voi tapahtua voimakasta kuplintaa. Tuoreen yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan näin voi käydä esimerkiksi voimakkaiden sateiden jälkeen tai järveen johtavan joen luona.

Pienet muutokset lämpötilassa, ilmanpaineessa tai nesteen koostumuksessa voivat aiheuttaa typen nopean vapautumisen Titanin eksoottisissa järvissä.

"Kokeemme osoitti, että silloin kun metaanirikas neste sekoittuu etaanirikkaaseen nesteeseen, typen kyky pysyä liuoksessa heikkenee", toteaa Michael Malaska Nasan JPL-tutkimuslaboratoriosta.

Malaskan mukaan tällaista sekoittumista voi tapahtua voimakkaiden sateiden takia tai kun metaanijoen valuma sekoittuu etaanijärveen.

Tutkijat vertaavat ilmiötä juuri avattuun limonadipullon kuohumiseen, mutta vain paljon suuremmassa mittakaavassa.

Titan on yksi Saturnuksen suurista kuista ja kookkaampi kuin esimerkiksi planeetta Merkurius. Titanin järvien arvellaan oleva peräti 200 metriä syviä. Kyseessä onkin maapallon lisäksi ainoa paikka maailmankaikkeudessa, josta olemme tähän mennessä löytäneet järviä.

Titanin järvet poikkeavat kuitenkin melkoisesti maapallon serkuistaan, sillä kuun jäätävän -180 celsiusasteen lämpötilan takia niissä lainehtii veden sijaan nestemäinen metaani ja etaani.

Typen vapautumisen pelätään vaikeuttavan Titanin tutkimista. Jos järviin tulevaisuudessa lähetetään minisukellusvene, aluksen lämmön aiheuttama mahdollinen kuplinta esimerkiksi propellin ympärillä voi haitata luotaimen ohjaamista ja liikkumista.