Oletus osui oikeaan – maailmankaikkeus on kaikissa suunnissa samanlainen

Tuoreen tutkimuksen perusteella maailmankaikkeus laajenee tasaisesti kaikkiin suuntiin.

"Tämä löytö on tähän mennessä paras todiste siitä, että maailmankaikkeus on samanlainen joka suunnassa", uskoo tutkimusta johtanut Daniela Saadeh Lontoon UCL-yliopistosta.

"Nykyinen ymmärryksemme universumista on rakentunut oletukselle, ettei maailmankaikkeus suosi yhtä suuntaa toisen kustannuksella. Oikeasti Einsteinin suhteellisuusteoriassa on kuitenkin lukuisa määrä tapoja, jotka mahdollistavat avaruuden epätasapainon. Pyörivät ja venyvät maailmankaikkeudet ovat täysin mahdollisia, joten on tärkeää, että olemme osoittaneet oman universumimme olevan tasapuolinen kaikkien suuntien suhteen", Saadeh selittää.

Saadehin mukaan aiemmat vastaavat tutkimukset analysoivat vain maailmankaikkeuden pyörimistä, kun taas nyt esitelty tutkimus testasi laajan joukon avaruuden erilaisia mahdollisia geometrioita. Aiempaa tarkempien havaintojen ansiosta myös tulos on entistä varmempi.

"Epäsymmetrisyyden mahdollisuutta ei voi koskaan täysin sulkea pois. Nyt tehtyjen laskujen perusteella todennäköisyys sille, että maailmankaikkeus suosii yhtä suuntaa toisen ylitse, on kuitenkin vain 1/121 000", Saadeh kertoo.

Tutkimus perustuu ESAn Planck-satelliitin havaintoihin kosmisesta taustasäteilystä ja se julkaistiin uusimmassa Physical Review Letters -lehdessä.

Aiheesta lisää UCL (englanniksi)