Massiivisen galaksin koostumus paljastui pimeäksi aineeksi

Tutkijat ovat havainneet himmeän galaksin, joka koostuu 99,99-prosenttisesti pimeästä aineesta. Aiemmin on löydetty pimeitä kääpiögalakseja, mutta nyt havaittu ei kuulu tähän höyhensarjaan.

Dragonfly 44 on massaltaan Linnunradan luokkaa, mikä tekee sen 10 000 kertaa massiivisemmaksi kuin muut tunnetut, lähes yksinomaan pimeästä aineesta koostuvat galaksit.

Tähtitieteilijät pääsivät sen erityisyyden jäljille tajutessaan galaksin sisältävän niin vähän tähtiä, että se repeytyisi nopeasti hajalle ellei jokin pitäisi sitä kasassa. Selvittääkseen syyn he mittasivat galaksin keskustaa ympäröivien tähtijoukkojen liikkeitä.

"Tähdet liikkuivat nopeuksilla, jotka olivat paljon odotettua suurempia näin himmeälle galaksille", sanoo Roberto Abraham Toronton yliopistosta. "Se tarkoittaa, että Dragonfly 44:llä on valtava määrä näkymätöntä massaa". Tähdet ja muu näkyvä materia kattaa galaksin massasta vain 0,01%.

Universumin massasta 90% on pimeää ainetta, jonka luonne on edelleen arvoitus. Havaitsemalla pimeitä galakseja tutkijat toivovat löytävänsä heikkoja signaaleja, jotka paljastaisivat pimeän aineen hiukkasen.

Tähän mennessä galaksit ovat kuitenkin olleet liian kaukana. "Meneillään on kilpajuoksu massiivisten pimeiden galaksien löytämiseksi lähempää kuin Dragonfly 44", kertoo Pieter van Dokkum Yalen yliopistosta.

Aiheesta lisää Yalen yliopisto (englanniksi)