Eksoplaneetan ristimistä suomalaisnimellä saadaan vielä odottaa

Kansainvälinen tähtitieteen unioni on tänään julkistanut NameExoWorlds-kilpailun äänestystulokset. Kilpailussa valittiin hyvin tunnetuille eksoplaneetoille ja niiden emotähdille erisnimiä.

Nimettäviä eksoplaneettoja oli 31 ja niiden emotähtiä 14 kappaletta. Yhteensä kilpailussa annettiin 573 242 ääntä. Yli puolet annetuista äänistä tulivat Intian ja Yhdysvaltain kansalaisilta.

Suomesta oli kolme nimiehdotusta, joiden takana olivat Tähtitieteellinen yhdistys Ursa, Jyväskylän Sirius ja Turun yliopiston tieteiskulttuurikabinetti. Suomenkieliset nimet eivät tällä kertaa saaneet riittävää ymmärrystä kansainväliseltä nettiäänestäjäkunnalta.

Lähimmäksi valintaa pääsivät Ursan ehdotukset tähdelle 55 Cancri ja sitä kiertäville eksoplaneetoille. Niille ehdotettiin nimiä Manala, Aarni, Pohjola, Tuonela ja Lintukoto. Ehdotus jäi kolmanneksi 1 178 äänellä, kun Alankomaista tullut voittajaehdotus keräsi 2 542 ääntä ja Kolumbiasta tullut ehdotus 2 277 ääntä.

Äänestyksessä valittujen ehdotusten joukossa on esimerkiksi 55 Cancri -tähden saama nimi Copernicus ja sen planeetat Galileo, Brahe, Lippershey, Janssen ja Harriot, jotka ovat kaikki tähtitieteellisiä havaitsijoita.

Kiinnostava valinta oli esimerkiksi Fomalhaut-tähden supersaturnus-planeetan saama nimi Dagon myyttisen merenjumalan mukaan. Pulsari 1257+12:n sai nimekseen Lich ja sen planeetat Draugr, Poltergeist ja Phobetor elävien kuolleiden, räyhähengen ja painajaisten jumalan mytologian mukaan.

Ehdotusten saamia äänimääriä pääsee tarkastelemaan julkaistusta tilastosta.

Kansainvälinen tähtitieteen unioni koostuu yli 12 000 tähtitieteilijästä lähes 100 maasta. Kyseessä on ainoa kansainvälinen taho, joka voi virallisesti nimetä taivaankappaleita tai niiden pinnanmuotoja.

Aiheesta lisää IAU (englanniksi)