Kaukaisen planeetan taivas paljastui siniseksi

Tähtitieteilijät ovat pystyneet havaitsemaan 100 valovuoden päässä olevan planeetan taivaan värin.

Maapallon taivas on sininen, koska planeettamme ilmakehä sirottaa eniten sinistä aallonpituutta. Sinistä valoa tulee maanpinnalla seisovan katsojan silmään joka puolelta taivasta.

Nyt tehdyssä tutkimuksessa havaittiin, että Neptunuksen kokoisen GJ 3470b:n kaasukehä sirottaa myös voimakkaasti sinistä aallonpituutta. Senkin taivas on siis väriltään sininen.

Planeetan uskotaan olevan pilvien tai udun peittämä. Varsinainen sinisen valon sironta tapahtuu tämän kerroksen alla olevassa tiheässä vetykaasukehässä.

Nyt tutkittu GJ 3470b on pienin eksoplaneetta, jonka kaasukehässä tapahtuvaa sirontaa on pystytty näin tarkasti tutkimaan.

Havaintolaitteiden kehitys mahdollistaa kuitenkin aina pienempien ja pienempien eksoplaneettojen tarkan tutkimisen. Tutkijat toivovatkin, että he voisivat lähitulevaisuudessa selvittää myös maapallon kokoisten kivisten eksoplaneettojen kaasukehien ominaisuuksia. Nämä havainnot voisivat kertoa jopa elämän mahdollisuudesta.

Havainnot tehtiin LCOGT-verkoston (Las Cumbres Observatory Global Telescope Network) kaukoputkilla Yhdysvalloissa, Australiassa, Etelä-Afrikassa ja Chilessä. Eksoplaneettojen kaasukehien analysoinnista lisää Tähdet ja avaruus -lehdessä 1 tai 2/2016.