Ääni voi paljastaa muilla taivaankappaleilla piileskelevän elämän

Luotaimet saattavat tulevaisuudessa etsiä Maan ulkopuolista elämää kuuntelemalla mahdollisten mikrobien tuottamaa ääntä.

Tutkijat testaavat parhaillaan uutta mikrofonitekniikkaa. Jos laitteisto saadaan kutistettua riittävän pieneksi, se voisi ehkä matkustaa Marsiin tai johonkin valtameren sisältävään jäiseen kuuhun.

"Jos siellä on elämää ja se liikkuu, se saattaa tuottaa havaittavaa ääntä", kertoo kehitystyötä johtava Dan Slater.

Ääni on pohjimmiltaan aineen värähtelyä. Perinteiset mikrofonit tarvitsevat havaittavan kohteen ja laitteiston väliin jonkin väliaineen, joka kuljettaa ääniaallot mikrofonin luokse.

Slaterin kehittämä laitteisto ei tarvitse väliainetta, sillä se mittaa värähtelyä tutkimalla kuunneltavasta kohteesta tulevaa valoa. Näin ollen sitä voitaisiin käyttää myös kiertoradalta käsin sekä asteroidien tapaisiin kaasukehättömiin kohteisiin.

Tähän mennessä Slater on käyttänyt laitteistoaan lähinnä suurten kohteiden kuten taivaalla lentävien rakettien äänen havaitsemiseen. Näin voidaan saada tärkeää lisätietoa esimerkiksi onnettomuuden tapahtuessa. Slater on kuitenkin kääntänyt mielenkiintonsa myös pienempiin kohteisiin ja äänittänyt millimetrin kymmenesosan kokoisten mikrobien ääntä.

Aiheesta lisää Space.com (englanniksi)