Opiskelijat paikallistivat tiheimmän tunnetun galaksin

Kaksi yhdysvaltalaisopiskelijaa on paikallistanut tiheimmän tunnetun galaksin. Nimikoodia M85-HCC1 kantavassa ultrakompaktissa kääpiögalaksissa tähtien tiheys on miljoonakertainen verrattuna Auringon naapurustoon.

Ultrakompaktit kääpiögalaksit vastaavat kooltaan pallomaisia tähtijoukkoja, mutta ovat 100-1000 kertaa niitä kirkkaampia. Tällaisen galaksin planeetan yötaivaan kirkkaudesta on julkaistu taiteilijan näkemys. Varmaa tietoa galaksien syntytavasta ei ole.

"Yksi parhaista johtolangoista on, että jotkut ultrakompaktit kääpiögalaksit sisältävät kokoihinsa nähden ylipainoisia supermassiivisia mustia aukkoja", arvioi Michael Sandoval San Josén valtionyliopistosta. "Tämä viittaa siihen, että tällaiset galaksit olivat alkujaan suurempia ja sisälsivät tuolloin suhteessa normaaleja supermassiivisia mustia aukkoja. Sitten galaksit menettivät vähemmän tiheät ulko-osansa ja vain niiden tiheät keskustat säilyivät."

Hypoteesia tukee se, että monet ultrakompaktit kääpiögalaksit sijaitsevat lähellä hyvin massiivisia galakseja, jotka ovat voineet ryöstää niiden tähtiä painovoimallaan ohitusten yhteydessä. Tällaisesta prosessista on julkaistu tietokonesimulaatio. Se näyttää, miten pienemmän galaksin supertiheä keskusta säilyy ohituksissa, vaikka suurin osa tähdistä lentää irralleen.

Opiskelijat Michael Sandoval ja Richard Vo tekivät löytöön liittyvän tutkimuksen vapaa-ajallaan. Työ vaati runsaasti datakirjastojen analysointia esimerkiksi SDSS-kartoituksesta, Subaru-teleskoopilta ja Hubble-avaruusteleskoopilta.

Aiheesta lisää NOAO (englanniksi)