Suomen tulipalloverkon ensimmäinen meteoriitti löytyi itärajan takaa

Ursan tulipallotyöryhmän kameraverkon kuvat ja putoamisalueen määritys ovat ensimmäistä kertaa johtaneet meteoriitin löytymiseen. Löydetty avaruuskivi on Kuolan niemimaan ensimmäinen.

Suomessa, Pohjois-Venäjällä ja Pohjois-Norjassa havaittiin 19. huhtikuuta suuri tulipallo. Noin puolen tonnin meteoroidi hajosi Kuolan niemimaan yllä pudottaen meteoriitteja itärajan taakse, Petsamon tuntumaan.

Ursan tulipallotyöryhmän matemaatikko Esko Lyytinen laski meteoriitin pudonneen Venäjän ja Norjan rajan tuntumaan lähelle Petsamoa. Laskelmat perustuivat työryhmän kameraverkon Asko Aikkilan (Kuusamo), Aki Taavitsaisen ja Jani Lauanteen (Mikkeli) ja Pekka Kokon (Muhos) kameroiden havaintoihin.

Selvitystyöhön osallistuivat työryhmän Jarmo Moilanen ja norjalainen Steinar Midtskogen. Apuna ratalaskennassa käytettiin myös yhtä venäläistä autovideota tulipallon lennosta.

Ursan tulipallotyöryhmän jäsenet, tutkijat Tomas Kohout Helsingin yliopiston fysiikan laitokselta sekä Maria Gritsevich Geodeettiselta laitokselta organisoivat etsintäretken putoamisalueelle yhdessä Venäjän Uralin federaatioyliopiston tutkijoiden kanssa.

Viisipäiväinen tutkimusmatka Kuolaan tehtiin toukokuun lopulla. Ensimmäinen, 120-grammainen avaruuskivi löytyi metsätieltä.

"Olimme tehneet etsintöjä kymmenen tuntia päivässä. Toisen päivän lopulla olin aivan uuvuksissa ja ehdotin, että ajamme etsintäalueen toiseen päähän", Kohout muistelee. "Menomatkalla Aurinko paistoi suoraan silmiin emmekä nähneet tiellä mitään, mutta paluumatkalla tilanne oli toinen."

Etsintäryhmässä mukana ollut venäläinen tähtiharrastaja Nikolai Kruglikov pysäytti auton ja meni katsomaan tiellä näkemäänsä kohdetta. "Yhtäkkiä hän alkoi tanssia ja huutaa. En ollut ensin uskoa todeksi löytöä, mutta sitten tarkistin kiven koostumuksen mittalaitteistolla", Kohout kertoo. "Sen ympärillä oli tuore sulamiskuori, ja koostumus kertoi uudesta maapallolle pudonneesta meteoriitista."

Toinen, 48 grammaa painanut kivi löytyi seuraavana päivänä. Kaiken kaikkiaan maastoon uskotaan pudonneen kymmeniä kiloja meteoriitin kappaleita, mutta pääosin suoalueista koostuva pusikkoinen metsämaasto vaikeuttaa etsintää.

Löydetyt meteoriitit ovat paljastuneet laboratoriotutkimuksissa H5-kondriittityypin kivimeteoriiteiksi. Gritsevich ja Kohout mittasivat niiden tiheyden ja huokoisuuden Helsingin yliopistolla.

Koko maapallolta löytyy vuodessa keskimäärin vain 6 tuoreeltaan pudonnutta meteoriittia. Vain kerran vuodessa jossain päin maailmaa saadaan kamerahavaintojen avulla selville meteoriitin rata. Nyt tämä onnistui Suomessa.

"Kuolan tulipallo on harvinaisuus: se on yksi vain 22 tapauksesta, joissa on ollut mahdollista määrittää pudonneen avaruuskiven rata aurinkokunnassa ennen sen törmäystä Maan ilmakehään", Gritsevich toteaa. "Tieto siitä, mistä meteoriitti on peräisin, auttaa ymmärtämään paremmin aurinkokunnan muodostumista ja kehitystä."

Tämän tyypin H5-kondriiteista kappaleen alkuperäinen rata tunnettiin aiemmin vain kahdesta kuuluisasta meteoriitista, Tsekin tasavallan Pribramista ja Yhdysvaltain Lost Citystä. Läheisen joen mukaan Annamaksi ristitty Kuolan niemimaan avaruuskivi liittyy kolmantena joukkoon.

"Tämä on historiallista", tutkija Peter Jenniskens Nasan SETI-instituutista kommentoi. "Onnittelut Suomen tulipalloverkolle. Vain näiden harvojen kamerahavainnoilla löydettyjen meteoriittien avulla tutkijat pääsevät selvittämään eri meteoriittilajien alkuperäisiä lähdealueita asteroidivyöhykkeellä."

Suomen alueelta on löytynyt meteoriitteja viimeksi vuonna 1974. Tällöin Orimattilan Mallusjoelta löytyi alle kaksikiloinen kivimeteoriitti kaivon kaivamisen yhteydessä.

Löydöstä on artikkeli seuraavassa Tähdet ja avaruus -lehdessä 5/2014.

Aiheesta lisää Ursan lehdistötiedotteessa