Timanttiplaneetat ovat luultua harvinaisempia

Vuonna 2010 tutkijat arvioivat, että jopa kolmasosa Linnunradan kiviplaneetoista saattaisi olla niin sanottuja hiilimaailmoja. Niissä planeettojen sisäinen paine on puristanut osan hiilestä useita kilometrejä paksuksi timanttikerrokseksi. Tutkijoiden mukaan tällainen planeetta olisi mitä todennäköisimmin elinkelvoton.

Timanttiplaneettoja pitäisi syntyä sellaisten tähtien ympärille, joissa on enemmän hiiltä kuin happea. Esimerkiksi oma aurinkokuntamme on hiiliköyhä, ja siksi maapallon kuori koostuu hiilen sijaan pääasiassa happea sisältävistä silikaattimineraaleista.

Kuumista tähdistä on vaikea selvittää niiden hapen ja hiilen suhteellisia määriä tarkasti, ja siksi kunnon vastausta timanttiplaneettojen yleisyyteen ei ole saatu. Nyt Poul Nissen Tanskan Aarhusin yliopistosta on kuitenkin onnistunut kartoittamaan hapen ja hiilen määrät 33 Auringon kaltaiselle tähdelle, joilla on planeettoja.

Tulosten perusteella kaikki tutkitut tähdet sisältävät enemmän happea kuin hiiltä. Uusi arvio onkin, että vain noin joka tuhannes kiviplaneetta on timanttiplaneetta.

Aiheesta lisää New Scientist (englanniksi)