Kartoitus Vesta-asteroidin veden merkeistä valmistui

Nasan Dawn-luotaimen havainnoista on tehty päätelmiä veden esiintymisestä Vesta-asteroidilla.

Suoria merkkejä vesijäästä ei löytynyt, mutta vetyä löytyi runsaasti asteroidin päiväntasaajan alueelta. Sen uskotaan kertovan joko hydroksyylin tai mineraaleihin sitoutuneen veden esiintymistä.

Science-julkaisussa ilmestynyt tutkimus perustui Dawnin gammasäteitä ja neutroneja mittaavan GRaND-instrumentin mittauksiin. Toinen tutkimus keskittyi veden merkkeihin pinnanmuotojen analyysissa.

"Vestan pinnan vedyn lähde näyttää olevan hydraattimineraaleissa. Ne ovat peräisin hiilipitoisista asteroideista, jotka törmäsivät Vestaan tarpeeksi hitaasti säilyttääkseen sisältönsä", kertoo Thomas Prettyman Tucsonin Planetary Science Institutesta.

Useilta alueilta löytyi merkkejä helposti haihtuvien aineiden jälkeensä jättämistä kuopista. Niiden uskotaan muodostuneen, kun Vestaan törmäsi suurella nopeudella asteroideja. Ne saivat törmäysalueen mineraalien vedyn reagoimaan hapen kanssa vedeksi, joka sitten haihtui. Suurimmat tällaiset painaumat ovat Vestan pinnalla kilometrin kokoisia ja 200 metriä syviä.

Dawn-luotain jätti Vestan kiertoradan syyskuun alussa. Se on nyt matkalla kohti Ceres-kääpiöplaneettaa, jolle sen odotetaan saapuvan helmikuussa 2015.