Näin jopa 60-metriset hiekkadyynit liikkuvat Marsissa

Nasa MRO-luotaimen HiRISE-kameran kuvat ovat paljastanut Marsin dyynien liikkuvan luultua nopeammin Marsin pinnalla.

Tutkijoiden mukaan jopa 60-metriset dyynit liikkuvat kuvissa selvästi vain muutaman vuoden kuluessa. Havainnot auttavat tutkijoita arvioimaan eroosion vaikutuksia Punaisella planeetalla. Tulokset julkaistaan Nature-lehdessä.

"Uudet mittaukset näyttävät, että tuuli on suuri tekijä Marsin maiseman kehityksessä", kertoo Jean-Philippe Avouac Caltechista. "Tämä on tärkeää, koska se kertoo Marsin nykytilanteesta ja geologisista muutoksista."

Tutkijat tarkastelivat dyynien liikettä Nili Pateran alueella lähellä Marsin päiväntasaajaa. Metrin leveydellä tarkasteltuna dyyneissä liikkuu puolitoista kuutiota hiekkaa Maan vuoden kuluessa. Vuo on suunnilleen sama, kuin mitä on mitattu hiekkadyyneissä Maan Etelämantereella.

Itse dyynien liikettä huomattavasti nopeampi pintahiekan väreily on nähtävissä jo 15 viikon välein otetussa kuvaparissa.

Marsin enimmäkseen hiilidioksidista koostuvan ilmakehän paine on noin sadasosa maapallon ilmanpaineesta. Kovemmat tuulet ja pienempi painovoima kompensoivat pientä painetta tuulen vaikutuksessa.