Tiheät kaasupilvet synnyttävät moninkertaisia tähtiä

Orionin molekyylipilvistä tehdyt havainnot ovat paljastaneet eron yksittäisiä ja moninkertaisia tähtiä synnyttävien alueiden välillä. Useiden tähtien järjestelmiä sikiää helpommin tiheissä pilvissä.

Galaksimme tähdistä lähes puolet koostuu kahdesta tai useammasta komponentista. Tästä huolimatta tähtien syntysijoja koskevat tutkimukset ovat pääasiassa keskittyneet yksittäisiin tähtiin. Moninkertaisten järjestelmien syntyyn liittyvät tekijät ovat jääneet epäselvemmiksi.

Uusi tutkimus valottaa aihetta. Tähtitieteilijät identifioivat Havaijin JCMT-teleskoopilla 49 pilviydintä Orionin molekyylipilvikompleksissa. Tämän jälkeen he tarkastelivat niitä yksityiskohtaisemmin ALMA-teleskoopilla.

Havainnot osoittivat, että noin 30 prosenttia ytimistä on synnyttämässä moninkertaisia tähtiä muiden tehtaillessa yksinkertaisia tähtiä. Moninkertaisia tähtiä muodostavat erityisesti ne molekyylipilvien ytimet, jotka ovat suhteellisesti tiheämpiä ja massiivisempia.

"Tämä on ymmärrettävää", sanoo tutkimusta johtanut Qiuyi Luo Shanghain tähtitieteellisestä observatoriosta. "Tiheämmät ytimet fragmentoituvat paljon helpommin oman painovoimansa häiriöiden seurauksena."

Japanissa sijaitsevalla Nobeyama-radioteleskoopilla tehdyt havainnot kohteista paljastivat, että moninkertaisia tähtijärjestelmiä synnyttävät pilvet ovat myös turbulentimpia.

Tutkijat haluavat jatkossa laajentaa havaintojaan sisältämään alueiden magneettikentän.

"Magneettikenttä saattaa hillitä tiheiden ydinten fragmentoitumista", selittää Sheng-Yuan Liu ASIAA-instituutista.

Aiheesta lisää East Asian Observatory (englanniksi)