Ryugu-asteroidin näyte sisältää viitteitä elämän alkuperästä

Tutkijat ovat löytäneet Ryugun näytteestä 23 erilaista aminohappoa. Havainto viittaa siihen, että elämän käyttämät aminohapot ovat tulleet maapallolle avaruudesta.

Vuonna 2020 Hayabusa2-luotaimen näytekapseli toi 5,4 grammaa Ryugu-asteroidin ainesta maapallolle.

Nyt tutkijat ovat saaneet valmiiksi alustavan analyysin tästä näytteestä.

"Tuloksista voi päätellä, että Ryugu-näytteen ominaisuudet ovat kaikkein primitiivisimpiä kaikista ihmiskunnalle tarjolla olevista luonnollisista näytteistä, mukaan lukien tähän mennessä löydetyt meteoriitit", todetaan perjantaina julkaistussa tutkimuksessa.

Yksi peruste tälle väitteelle on se, että näytteen ei uskota kuumenneen yli 100 celsiusasteeseen aurinkokuntamme synnyn jälkeen. Näin ollen kemialliset muutokset ovat kuluneiden miljardien vuosien ajan olleet suhteellisen vähäisiä.

Jatkossa Ryugu-näytettä tutkitaan kansainvälisesti uutena aurinkokunnan vertailumateriaalina.

Tutkijat ovat myös löytäneet näytteestä 23 erilaista aminohappoa.

"Proteiinia muodostavien aminohappojen havaitseminen on merkittävä asia, sillä Ryugu ei ole meteoriittien tavoin altistunut Maan biosfäärille. Näin ollen havainto osoittaa, että ainakin osa elämän rakennuspalikoista on voinut muodostua avaruudessa", tutkimuksessa esitetään.

Aminohappojen löytyminen vahvistaakin entisestään sitä käsitystä, että ne ovat tulleet maapallolle avaruudesta.

Vaihtoehtoisen teorian mukaan elämän käyttämät aminohapot olisivat muodostuneet vasta maapallolla esimerkiksi salamoinnin avulla.

Aiheesta lisää JAXA (englanniksi)