Hubble kartoitti kohteita pian tiedetoimintansa starttaavalle Webb-teleskoopille

Infrapunakuvat maailmankaikkeuden alkuaikojen galakseista tarjoavat arvokasta tietoa maailmankaikkeuden kehityksestä. Hubble-avaruusteleskoopilta julkaistiin sen toiminta-ajan suurin infrapunakuva.

"Yli 30 vuotta sitten tapahtuneen laukaisunsa jälkeen Hubble-avaruusteleskooppi on tehnyt johtavaa tutkimusta siitä, miten galaksit ovat muuttuneet viimeisen 10 miljardin vuoden aikana", sanoo Lamiya Mowla Toronton yliopistosta.

"3D-DASH-ohjelma laajentaa Hubblen perintöä täydellä infrapunakartoituksella COSMOS-kuvakentästä, joka näyttää yhden galaksien rikkaimmista alueista", hän jatkaa.

Hubblen lähi-infrapunan aallonpituuksilla tekemä 3D-DASH-karoitus kattaa taivaalta lähes kuusi kertaa täysikuun kokoisen alueen. Se sopii erityisen hyvin harvinaislaatuisten ja kiinnostavien kohteiden löytämiseksi James Webb -avaruusteleskoopille (JWST).

Tutkijat arvioivat, että JWST ei tule rikkomaan Hubblen ennätystä kartoituksen laajuudessa. JWST on suunniteltu ottamaan havaintoherkkyydeltään korkealaatuisia kuvia suppeista alueista.

Kartoitusta voi tarkastella myös zoomattavassa ja aallonpituusaluetta vaihtavassa selainsovelluksessa omalla sivustollaan.

Viime jouluna avaruuteen laukaistun JWST:n käyttöönotto on edennyt suunnitellusti. Sen ensimmäisiä tiedekuvia odotetaan julkaistaviksi 12. heinäkuuta.

Aiheesta lisää Max Planck -instituutti (englanniksi)