Hubble kuvasi poikkeuksellisen pallomaisen tähtijoukon galaksimme keskustassa

Liller 1 sisältää sekä vanhoja että nuoria tähtiä, mikä on epätyypillistä pallomaiselle tähtijoukolle. Hubblen infrapunakamera auttoi saamaan kohteen hienosti esiin.

Hillityn punaisessa sävyssä esiintyvä Liller 1 on osin etualalla olevien pistävänsinisten tähtien peittämä. Tähtijoukon sijainti Linnunradan tiiviissä keskuspullistumassa tarkoittaa, että sen ja meidän välissä on paljon tähtienvälistä pölyä.

Pöly sirottaa erityisesti sinistä valoa, mutta päästää jonkin verran läpi infrapuna-aallonpituuksia ja näkyvää punaista valoa. Hubblen Wide Field Camera 3 on herkkä näkyvän valon lisäksi lähi-infrapunassa, mikä auttoi näkemään paremmin peittävän pölyn läpi ja tuomaan Liller 1:n hyvin esiin.

Pallomaisia tähtijoukkoja löydetään pääasiassa galaksien kiekkoa ympäröivästä tähtihalosta, vähemmän keskuspullistumasta.

Liller 1 on erityinen tähtijoukko, sillä toisin kuin useimmat muut kaltaisensa, se sisältää sekoituksen hyvin nuoria ja vanhoja tähtiä. Sillä on ainakin kaksi eri tähtipopulaatiota. Toinen on iältään 12 ja toinen 1–2 miljardia vuotta.

Yleensä pallomaiset tähtijoukot sisältävät vain vanhoja tähtiä, joista jotkin ovat yhtä iäkkäitä kuin itse universumi.