Ohikulkeva planeetta voi tarjota kyydin vieraaseen tähtijärjestelmään

Miehitetty lento toisen tähden luo saattaisi kestää jopa tuhansia vuosia. Matka voitaisiin toteuttaa liftaamalla kyyti tähtienvälisessä avaruudessa vaeltavalta planeetalta.

Kaikkein kehittyneimmälläkin tekniikalla miehitetty matka vieraaseen aurinkokuntaan saattaa kestää satoja tai tuhansia vuosia. Tämän takia on pohdittu niin sanottuja sukupolvialuksia, joissa ihmiset voisivat elää usean sukupolven ajan.

Irina Romanovskaya Houstonin Community Collegesta uskoo, että perinteisemmän avaruusaluksen sijaan taival olisi mahdollista taittaa myös tähtienvälisessä avaruudessa yksinään kulkevan planeetan kyydissä.

Tällaisia planeettoja arvioidaan olevan galaksissamme jopa 50 miljardia. Jos jokin näistä kulkisi asutun aurinkokunnan läheltä tai jopa sen läpi, kehittynyt sivilisaatio voisi nousta planeetan kyytiin ja hyödyntää sen laajoja resursseja.

Romanovskayan julkaiseman tutkimuksen mukaan sivilisaation ei välttämättä tarvitse odottaa sopivan kohteen ilmaantumista tumput suorina. Aurinkokuntien laidoilla olevia kappaleita olisi mahdollista ohjata sopiville radoille tähtienvälistä matkustusta varten.

Esimerkiksi omasta aurinkokunnastamme löytyvän kääpiöplaneetta Sednan voisi Romanovskayan mielestä muokata avaruusalukseksi. Ihmiskunta saattaisi ryhtyä tällaiseen megaprojektiin viimeistään kun Aurinko alkaa muuttua punaiseksi jättiläistähdeksi tehden maapallosta elinkelvottoman.

"Kosmisten liftareiden sivilisaatio voisi toimia emosiviilisaationa levittäen tytärsivilisaatioiden siemeniä siirtokuntien muodossa eri planeettajärjestelmiin", Romanovskaya uskoo.

"Tämä pätee niin biologisille kuin jälkibiologisille lajeille."