Stratolaunch esitteli uuden hypersoonisen testisukkulansa

Uudenlaisten laukaisujärjestelmien kehitys vaatii runsaasti testausta. Ala otti askeleen eteenpäin, kun teknologioiden testialustaksi suunniteltu Talon-A-sukkula esiteltiin viime viikolla.

Stratolaunch-yhtiön Talon-A on 8,5 metriä pitkä, 3,4 metriä leveä ja massaltaan 2,7 tonnia. Se on suunniteltu vapautettavaksi lentotesteihin Roc-jättiläislentokoneen kyydistä ja sen on määrä päästä ainakin 6-kertaiseen äänennopeuteen.

"Kone edustaa valtavaa kehitystä, jonka yhtiömme on tehnyt hypersooniseen lentämiseen lyhyen ajan sisällä", sanoo Zachary Krevor Stratolaunchista. Hypersoonisella lentämisellä tarkoitetaan äänen nopeuden ylittäviä nopeuksia.

"Nopea kehitystahti mukailee kansallista kriittistä tarvetta hypersoonisiin testauksiin ja panostamme päästäksemme lennättämään valtiollisia ja kaupallisia asiakkaitamme vuoden 2023 aikana", hän jatkaa.

Tähän asti näin suurella nopeudelle tehdyt testikoneet ovat yleensä olleet kertakäyttöisiä, mutta Talon-A on suunniteltu täysin uudelleenkäytettäväksi ja laskeutuu kiitoradalle. Suurinopeuksisia lentotestejä tarvitaan esimerkiksi ilmakehän happea hyödyntävien hybridimoottoreiden kehityksessä.

Miljardööri Paul Allenin vuonna 2011 perustaman Stratolaunchin tila on pitkään ollut arvailujen varassa. Allenin kuoleman jälkeen vuonna 2019 yritys oli vaarassa lopettaa toimintansa ja muutti painopistettään kiertoratalaukaisuista tutkimukseen.

Yhtiön rakennuttama Roc-lentokone lensi ensi kertaa huhtikuussa 2019. Tauon jälkeen konetta on alettu testaamaan viimeisen vuoden aikana uudelleen ja lentoja on kertynyt tähän mennessä viisi.

Buran-sukkulan kuljetusta varten rakennetun Antonov 225 -koneen tuhouduttua Ukrainan sodassa Stratolaunchin Roc on myös lentomassaltaan painavin käytössä oleva lentokone.

Aiheesta lisää Stratolaunch (englanniksi)